Huddinge kommun
Digital ansökan skolskjuts
Svenska
English
Information
Elevuppgifter
Ansökan
Resdagar
Vårdnadshavares uppgifter
Sammanställning
Viktigt att veta innan du ansöker om skolskjuts
Alla elever inom grundskolan och grundsärskola kan ansöka om skolskjuts.
Ansökan för kommande läsår 22/23 kan göras f o m 8 mars 2022. Om ni vill ha garanterat besked innan nästa läsår, sänd in ansökan mellan den 8 mars- 8 april 2022.
Om eleven har skyddad identitet, fyll
inte
i ansökan digitalt utan kontakta Servicecenter på
08-535 300 00
för kontakt med Utredare på kommunen.
En ansökan ska skickas in inför varje nytt läsår, även om man har haft skolskjuts sedan tidigare.
Skolskjuts gäller mellan en anvisad hållplats i anslutning till elevens hem och skolan vid de tider skoldagen normalt börjar och slutar.
Skolskjuts anordnas huvudsakligen med kollektivtrafik eller kommunens upphandlade skolbuss. Endast i undantagsfall beviljas skolskjuts med taxi och innebär att eleven har någon typ av funktionsnedsättning som ska styrkas med ett läkarintyg eller motsvarande.
Att en elev är ung/litet är generellt sett inte ett skäl till ett biljande av skoltaxi. Det ingår i det vanliga föräldraansvaret att ha tillsyn över sitt barn mellan hem och skola.
Eleven ska vara folkbokförd i kommunen.
Skolskjuts beviljas inte till vårdnadshavare som bor i annan kommun.
Fyll i ansökan noga och bifoga de dokument som efterfrågas för att handläggningen ska gå så snabbt som möjligt.
Bifoga
alltid
relevanta intyg, om ni ansöker på grund av funktionsnedsättning
Det är elevens vårdnadshavare som ska ansöka om skolskjuts för eleven.
För dig som
inte
har Bank ID, skriv att du önskar beslutet skickat per post under rubriken
"Ytterligare upplysningar"
Jag har läst ovanstående information
Jag har läst kommunens riktlinjer för skolskjuts
Klicka för kommunens riktlinjer för skolskjuts